|

Koreai
Harcmûvészetek
Úgy
éreztem, hogy Dae Won írását,
ami sorozat formájában jelent meg a tkd.hu-n, mindenképpen
fel kell tennem a honlapunkra.
Ez az írás
nem csak a Taekwondo, ha nem az egész koreai harcmûvészet
technikai és szellemi hátterét elemzi, sõt
több vonatkozásban túl is mutat rajtuk.
Minden esetre
érdekes, elgondolkoztató tanulmány. Mindenkinek ajánlom.
Feri. |
1).
A témával kapcsolatban sok félreértés
kering, ezért szeretnék kicsit részletesebben írni
a koreai harcmûvészetekrõl.
Sok-leginkább taekwon-do-val foglalkozó- írás
a hwarangdo elnevezésû stílussal kezdi történetét.
Az eredeti hwarangdo technikák Kínából eredtek
és szorosan kapcsolódtak magához a buddhizmushoz.
Ez persze annak köszönhetõ, hogy magában a Shaolin
templomban is együtt gyakorolták a meditációt
és a harcmûvészeteket.1392-ben egy erõszakos
hatalomváltás zajlott le Koreában. A hatalomra került
Ji (Yi) dinasztia nem a buddhizmusban, hanem az neo-konfucianizmusban
látta állami gépezetének jobb kiépítését,
filozófiai és ideológiai alapját. Az államvallás
ennek megfelelõen a konfucionizmus lett, ami a szigorú alá-fölé
rendeltség bástyája lett.
Elsõsorban persze magát a királyt kellett mindenkinek
feltétel nélkül tisztelnie. Hivatalnok az lehetett,
aki sikeresen letette a szigorú állami vizsgákat
amik leginkább a tudományokban való jártasságot
mérték le. Hogy miért fontos mindez a harcmuvészetek
szempontjából? Azért, mert a konfuciánusok
az elobbi okfejtésbol következoen a szellem és a tudomány
hatalmát hirdették, versíró versenyekkel szórakoztatták
egymást és mélységesen lenézték
a fizikalitáshoz kapcsolódó dolgokat, így
például a harci mûvészeteket is. Ebbõl
adódóan a harcmûvészetek támogatottsága
a nullával lett egyenlõ. A harcmûvészetek a
buddhistákkal-foleg szerzetesekkel-együtt a hegyekbe lettek
számûzve. A Ji-dinasztia hatalma 1910-ig tartott. Ez az idõszak
elég hosszú ahhoz, hogy egyes harcmûvészeti
iskolák, technikák feledésbe merüljenek. A hwarangdo
pusztakezes technikái (subak-hi) szinte teljesen eltüntek,
míg mások (taekkyon) népi vetélkedéssé
szelídültek.
A Japán megszállás (1910-1945) alatt a még
létezo technikák is tiltólistán voltak. Ez
megint csak elõsegítette az õsi-kínai alapokra
felépített-koreai harcmuvészetek eltunését.
Az osi, koreai harcmuvészetek tehát a konfuciánus
eszmék, valamint a japán tiltás együttes hatása
miatt, szinte teljesen feledésbe merültek.
A japán megszállás alatt viszont a koreaiaknak szabad
volt japán harcmûvészetet gyakorulniuk. Ez a momentum
adott lendületet az új-típusú koreai harcmûvészetek
kialakulásához.
A koreaiak ugyan hangsúlyozni szeretnék ezeknek a harcmûvészeteknek
az õsi voltát, mégis nagy százalékban
közelebb állnak a japán harcmvészetekhez, mint
az osi kínai mintákhoz.

Az újkori hwarangdo legnagyobb mestere Joo Bang Lee, a hapkido
alapítójától Choi Young Sul-tól tanulta
technikáit. A hapkido pedig egyértelmûen az aiki-jitsu-ból
alakult ki. Tehát a jelenleg gyakorolt hwarangdo japán technikákat
tartalmaz és valójában nem sok köze van , a
Shillában kialakult oséhez.
A taekwondo egyértelmûen a karate különbözo
ágait-Japánban- elsajátító koreai mesterek
munkássága során alkult azzá, ami.
Ugyanakkor egyre-másra alakulnak új, koreai stílusok,
amik kínai és japán elemeket vegyítenek.
A koreaiak ugyanakkor nem szolgai módon vették át
a technikákat, hanem valóban új koncepciókat
kidolgozva, saját nemzeti karakterükhöz igazították
és igazítják ezeket a technikákat, ugyanúgy,
ahogy a buddhizmus is minden országban más és más,
attól függõen, hogy milyen nép gyakorolja.
Az õsi koreai harcmûvészetek elsõdleges hanyatlását
a Ji-dinasztia országlása okozta (a buddizmus üldözésével,
a fizikalitás lenézésével, amit állami
szintre emeltek) és érdekes módon a japán
megszállás adott új lendületet, mind a buddhizmus,
mind a harcmûvészetek gyakorlásának, annak
ellenére, hogy az osi-még megmaradt-koreai stílusok
gyakorlását ok is tiltották. Ez elobbi okfejtéshez
persze még az is hozzátartozik, hogy a japánok a
koreai konfucianizmussal szemben a saját államvallásukat,
a zen buddhizmust terjesztették Korea szerte.
A koreai felszabadulás után tehát mind a buddhizmus,
mind a harcmuvészetek szinte teljesen visszakerültek arra
a szintre, ahol egykoron-még a három királyság
korszakában-voltak.
Jelenleg pedig a koreai harcmûvészetek újkori virágkora
zajlik, újabb és újabb stílusok keletkeznek.
Ezzel persze szembeállítható a japán és
kínai harcmûvészetek tradícionális volta.
Személy szerint én úgy vélem ez teszi a koreai
harcmûvészeteket élõvé és dinamikussá,
ez az igazi fejlõdés útja. Az emberek személy
szerint eltérõek, nem lehet megfelelõ egy harcmûvészet
mindenkinek. Váloznak a korok és változnak a körülmények
is. Ami 1000 éve mûködött nem biztos hogy használható
a mai viszonyok között.
|
2).
A jin és a jang állandó keveredésébõl
származik minden, éppen ezért, ha egy stílus
megreked egy szinten, az már inkább káros. Valóban
az igazi fejlõdés csakis a folyamatos változással,
a technikák újragondolásával érhetõ
el. Japánban, a középkorban, folyamatosan alakultak
új kardvívó iskolák, hiszen mindenkinek egy
idõ után kialakult a saját stílusa. A japánok
története szinte az állandó katonáskodásról,
háborúkról szól, míg Koreában
és Kínában ez másképpen van. Érdekes
azt is megfigyelni, hogy bár az egész harcmûvészet
Kínából indul ki, a buddhizmussal (fõleg a
Zen ágával) együtt, Koreán keresztül érkezik
Japánba, mégis Japánban teljesedik ki leginkább.

Korea
és Kína a kora középkorban harcmûvészeti
és kultúrális értelemben, elõtte járt
Japánnak. Harcmuvészeti szempontból a buddhizmus
volt a legjobb táptalaja, a harcosi létnek. Ebben az idoben
mindkét állam független volt és eros. Koreában
a mongol betörés és a mintegy 100 éves mongol
fennhatóság eredményezte a korábbi rendszer
felbomlását. A mongolok kiûzése után
új, konfuciánus alapokra építették
fel az államot, ami egyben, Korea katonai értelemben való
meggyengüléséhez is vezetett. Ez világosan látszik
az 1592-98-as Japán támadások idején, amikor
is a reguláris koreai seregek képtelenek ellenállni
és bizony csak a népi felkelés, mintegy össznépi
ellenállás képes visszaszorítani a Japánokat.
Kínában hasonló a helyzet, hiszen elobb a mongolok
(jüan-dinasztia), késobb a Csing, mandzsu uralom jelzi az
ország katonai meggyengülését. Japán
ezzel szemben , többek között sziget volta miatt, megörzi
függetlenségét. A Kínából illetve
Koreából átkerült Zen-buddhizmus államvallás,
de legfoképpen szamuráj hitvallás lesz és
ezt a szerepet egészen 1867-ig megorzi Japánban. Érdekessége
a dolgnak az, hogy Japán ezek alatt az évek alatt, gyakorlatilag
megerosödik, katonai szelleme a legkifinomultabb lesz a térségben.
Késobb többek között ennek lesz köszönheto,
hogy a 20. sz. elsõ felében gyakorlatilag egész Délkelet-Ázsia
Japán uralom alá kerül.

Látható tehát, hogy a zen-buddhista államvallással
és a hozzá szorosan kapcsolódó harcmûvészetekkel
az elsõ évezredben Kína és Korea, mind hadi
technikában, mind haderoben, valamint kultúrális
téren is Japánnál jóval fejlettebb volt. Az
ebben az idoszakban létrehozott shillai Hwarang alakulat a késobbi
japán szamuráj szellemiség mintaadója. Szárazföldi
elhelyezkedésük miatt Kína és Korea nomád
hódításoknak lesz kitéve (mongol, valamint
madzsu betörések, illetve hódítás), ami
egyrészt ezen államok meggyengüléséhez
vezet, valamint a régi harci szellem és az elõbbit
eredményezõ zen buddhizmus háttérbe szorulásával
jár.
Japán eközben átveszi a Zent és államvallássá
teszi, visszaveri, illetve szerencsés körülmények
során (isteni szél, kamikaze)elkerüli a mongol betörést.
Az évek során, a különbözo háborúskodások
alatt, kinevelõdnek a rettenthetetlen szamurájok, sot annyira
megerõsödnek, hogy magukhoz ragadják a hatalmat (sógunátus).
Japán Korea és Kína esetében hasonló
jelenséget láthatunk, mint a Buddhizmus elterjedésében.
Bár a Buddhizmus Indiban alakul ki és a Maurja birodalom
alatt államvallás lesz, mégis a különbözõ
hódítások miatt (iszlám elõretörés)
a Buddhizmus kiszorul a félszigetrol és eredeti (hinajána)
formájában az indokínai félszigeten marad
fönt(Burma, Laosz, Kambodzsa, Thaiföld), ott, ahol csak jóval
késobb vetette meg a lábát.
Japán utolsóként vette át a Zen buddhizmust,
mégis itt maradt meg a legtovább, mint államvallás,
míg a példaadó országokban-Kína és
Korea-a Zen (Csan illetve Szon)háttérbe szorul és
más vallások-elsõsorban a konfucianizmus- veszik
át a vezetõ szerepet. A Hwarang alakulat egyszerûen
elvész a történelem sodrában, míg a mintájára-illetve
hozzá teljesen hasonlóan-kialakult szamuráj réteg
megerõsödik és több évszázadon át
gyakorolja az államvezetést.
Japánban a shógun/szamuráj hatalomnak szükségszerûen
kell megbuknia, mivel egy idõ után, a szamuráj szellemiség
már inkább gátja a fejlodésnek, leginkább
a harci eszközök fejlõdésének. A japán
császár (Mucuhito), viszont modern hadseregével visszaszerzi
a sóguntól, a hatalmat és egy ,a zen-nél is
militárisabb és sovinisztább eszmei háttért
adó vallást tesz meg államvallássá,
a shintót. A 20. sz elso felétõl a II. világháború
végéig tartó japán terjeszkedés alapja
a modern fegyverekkel (leginkább tûzfegyverek) felszerelt
szamuráj réteg, súlypontozottan az a hwarang szellemiség,
ami szamuráj hitvallásként élt tovább
Japánban. |
3.)
Azt hiszem kissé jobban ki kell fejtenem azt a témát,
ami a koreaiak Japánhoz viszonyított fejlettségérõl
szól. I.e. elsõ században kialakultak a korea királyságok
Kogurjo, Pekcse és Szilla. Mivel ezek a királyságok,
mind egymással, mind Kínával szemben hadakoztak,
Japán kihasználta az adódó lehetõséget
és a Koreai félsziget déli részén egy
viszonylag kis államot Mimanát (koreaiul Kaja v. Karak)
hozott létre Pekcse és Szilla között. Ebben az
államban természetesen koreaiak és japánok
közösen éltek és a fejlettebb, koreai kutúra
volt az uralkodó.

Japánnak és Mimanának elsõsorban Pekcsével
voltak sokrétû kapcsolatai, a buddhizmus is ebbõl
az államból került át elõször a
szigetországba. Szilla 24. királya Csinhung azonban Won
Kwang buddhista tanító (bopsa) segítségével
létrehozta a jól ismert Hwarang alakulatot 540-ben. Hogy
ez a lépés milyen fokú katonai erõt eredményezett
Szillában, mutatja az a tény, hogy Mimana szillai támadás
miatt 562-ben végleg megszûnt létezni. A Mimanában
élõ japán, illetve koreai családok Japánba
menekültek és ott végleg letelepedtek. Tehát
a koreai (elsõsorban pekcsei) kultúra így közvetlenül
is meghonosodott az országban. Régészeti bizonyítékai
is vannak a koreai kultúra Japánban való megjelenésének,
ugyanis a koreaihoz hasonló temetkezési helyek jelentek
meg Japánban, (pl. a sírfalakon a koreában ismert
sírrajzok található). A sírokban fejlett lovaskultúra
nyomai is megtalálhatók, amik egyértelmûen
koreai eredetre utalnak. A koreai családok fejlett kultúrájuk
miatt elsõsorban a japán nemesi réteg tagjaivá
váltak,( egyes források szerint a korabeli japán
nemesség 1/3-a koreai eredetû volt!) Ez a koreai nemesi réteg
egyértelmûen lovas harcosokból tevõdött
össze, akik az akkori japán harcosokkal szemben jóval
nagyobb harci erõt képviseltek.(a szamuráj réteg-ami
ugyancsak lovas harcmodort alkalmazott -majd csak mintegy 500 év
múlva jelenik meg Japánban).A koreaiak lovas harcmodorát(ami
erõsen hasonlított a sztyeppe övezetben alkalmazott
lovas harcmodorra, amit egyébként a honfoglaló magyarok
is alkalmaztak) a Korea területén fellelhetõ sírrajzok
részletesen ábrázolják. Az egyik legszemléletesebb
rajzon, vadászó koreai nemesek láthatók, amint
lóhátról nyilazva próbálnak egy szarvast,
illetve egy tigrist elejteni.Íjaik a hunok és más
nomád népek által használt ún. visszacsapó
íjra hasonlítanak(ez nagyban eltér a késõbbi
szamurájok által használt, bambuszból készült,
aszimmetrikus íjtól)

Még érdekesebb, hogy az egyik harcos hárafele nyilazva
póbálja eltalálni áldozatát (ez a mozdulat
megint csak a nomád állattartó társadalmakban
volt használatos, így pl. a magyaroknál is).Ha figyelembe
vesszük, hogy a korabeli vadászatok a világon mindenhol-így
Európában is-nem csak a zsákmányszerzés
miatt voltak fontosak, hanem a katonáknak egyfajta hadgyakorlatuk
is volt békeidõben, megállapíthatjuk, hogy
a koreaiak, harcban is hasonlóképpen használták
lovaikat és fegyvereiket, elsõsorban íjukat. Ismert
az a tény is, hogy a Hwarang harcosok ugrórúgásai
elsõsorban az ellenség lovasai ellen irányultak.
Természetesen figyelembe kell venni, hogy a koeraiak és
az ázsiaiak az Európában jelenleg is megtalálható
lovaknál jóval kisebb és mozgékonyabb lovakat
használtak (hasonlóan a honfoglaló magyarokhoz),
így ezekrõl az állatokról valóban hatékonyan
lehetett lerúgni a lovast.
Egyes -Japánnal foglakozó írásmûvek-
megemlítik, hogy a 600-as években egy Keitai nevû
császár valószínûleg koreai származású
volt és beiktatásakor lovas harcosok érkeztek Koreából,
hogy biztosítsák Keitai hatalomra kerülését
.Az írás beszámol arról is, hogy haderejük,
harci értékük, fegyvereik jóval fejlettebbek
voltak a Japánban megszokottnál. Egyes tudósok még
azt is valószínûsítik, hogy ezek a harcosok
nem Pekcsébõl, hanem a jóval harcosabb Szillából
érkeztek.
Írásom azt próbálta bemutatni, hogy Korea
és Japán a kezdetektõl fogva kapcsolatban állt
egymásal, valamint, hogy a koreai kultúra(ami elsõsorban
Kínából származott) jóval fejlettebb
volt, mint a Japán, legalábbis a kezdeti idõkben.
Hwarang alakulat által használt lovas-íjjász
harcmodor közvetlen elõképe volt a szamurájok
hasonló harcmodorának. A szamurájokhoz kapcsolódó
kadhasználat (kétkézre fogott, egy élû
kardokkal) viszont eredeti japán találmány, mivel
a Hwarang harcosok inkább a kínai mintájú
kétélû kardokat alkalmazták közelharcban.
A japán kard azonban olyan hírnévre tett szert, hogy
késõbb a koreaiak is hasonló kardokat kezdtek el
alkalmazni és a jelenlegi koreai harcmûvészetekben
is katana mintájú fegyvereket használnak.
Bár a koreaiak Kínától sok mindent átvettek,
mégis a fent említett lovas-íjjász harcmodor
eredete máshol keresendõ, de ezt majd egy másik írásomban
fogom taglalni.
|
4).
Mai témám csak részben érinti a koreai harcmûvészeteket,
leginkább a koreai szellemiség alapjáról írok
most.
Említettem, hogy a koreai királyságokban a nomád
állattartó társadalmakban megfigyelhetõ lovas-íjjász
harcmodor terjedt el. A Hvarang harcosok természetesen kínai
fegyverekkel is megtanultak bánni, de nyilván az õsi
harcmodort is alkalmazták.

Vizsgáljuk meg, hogy az õsi harcmodor, hogyan alakulhatott
ki Koreában. A tudósok mai véleménye szerint
a koreaiak az Altáj hegység vidékérõl-belsõ
ázsiából vándoroltak a félszigetre.Az
útvonaluk valószínûleg a sztyeppe övezeten
keresztül vezetett. Tárgyi bizonyítékok nem
igazolnak semmi olyasmit, hogy a koreaiak nomád állattartók
lettek volna és emiatt, illetve ebbõl következõen
vándoroltak jelenlegi hazájukba. Tény azonban, hogy
a sztyeppe övezet általunk vizsgált részén
az összes nép, nomád állattartó volt.
Korea területe nagyrészt hegység, ami nomád
állattartásra nem alkalmas, tehát ha nomádok
lettek volna, nem lett volna érdekük a területre betelepedni.
Valószínûleg arról van szó, hogy a koreai
nép a velük érintkezõ népektõl
tanulta meg ezt a harcmodort. A koreai sírokban található
falfestményeken szereplõ koreai harcosok ruházata,
fegyverzete, lószerszáma teljesen analóg a nomád
állattartó népeknél megtalálhatóakkal.
Ez a jelenség Európában is megfigyelhetõ,
ahol a magyar könnyûlovasság, a huszárság
harcmodorának átvételekor egész felszerelését
és ruházatát is átvették az európai
hadseregek.
Érdekes tény, hogy a honfoglaló magyarokhoz nemcsak
a harcmodor, hanem hiedelemvilág tekintetében is hasonlítanak
a koreaiak.
Hiedelemviláguk-szándékosan nem a vallás szót
alkalmazom a sámánizmus volt. Ez az "õsvallás"
teljesen elterjedt volt ázsia nomád , illetve a tajgán
élõ halászó-vadászó népei
között. A koreai eredetmondában-Tangun legenda- éppúgy
megjelennek a totemállatok, mint ahogy a magyaroknál a turul-az
Álmos fejedelem legendájában, vagy a csodaszarvas-a
Hun és Magyar legendában. A koreaiak elsõdleges totemállata
a medve volt (ugyan az eredetmondában a tigris is megjelenik, de
társa a medve lesz minden koreai õsanyja).Érdekességként
megemlítem, hogy a japánban élõ ajnu népcsoport
totemállata ugyancsak a medve.

Szilla területén talát aranykorona (ún.Szilla-korona)
abroncsából életfák nõnek ki ezzel
utalva arra, hogy viselõje kapcsolatban áll a szellemekkel.
Az életfa (ami a magyar népmesékben az égigérõ
fa képében jelenik meg) köti össze a mi világunkat
a lenti és a fenti világgal a sámánizmus világképe
szerint, és a sámán ezen keresztül tartja a
kapcsolatot a szellemekkel.
Megállapíthatjuk, hogy a koreai nép bizonyos vonások
tekintetében, hiedelem világ, harcmodor, a honfoglaló
magyarsággal azonos kultúrával rendelkezett. A koreaiak
a mai napig állítják, hogy nyelvük a magyarral
és a törökkel rokon, Nyelvtani szerkezetet tekintve valóban
van hasonlóság ezen nyelvek között. Természetesen
ennek az írásnak nem az a tiszte, hogy rokonságot,
leginkább vérrokonságot állapítson
meg a koreai és a magyar nép között, ilyesmirõl,
természetesen nem lehet beszélni. Viszont kultúra
és hiedelemvilág szempontjából tényleg
megállapítható, hogy a két nép hasonló
forrásokból merített. A sztyepei nomádok például
szívesen vállalták a rokonságot a hódító
hunokkal-így pl. a magyarok is-és nem tettek különbséget
egymás között sem, mert kultúrájukban azonosak
voltak. Ilyen értelemben a koreaiak és a magyarok között
egyfajta "szellemi rokonság" mégis megállapítható.
A koreaiak ugyanakkor máig õrzik sámánisztikus
hagyományaikat, sámánjuk, a Mudang a mai napig élõ
és létezõ személy illetve fogalom. Magyarországon
sámánisztikus hagyományaink népmeséinkben,
dalainkban, népszokásainkban élnek tovább
észrevétlenül.
|
5).
Visszakanyarodnék a korábbi írásaimhoz és
kis kiegészítéseket teszek.
Említettem, hogy újabb és újabb harcmûvészetek
jelennek meg Koreában és ezek alapjai fõleg újonnan
átvett japán és kínai technikák. Ennek
az állításnak természetesen ellentmondanak
bizonyos koreai alapítók, akik hangsúlyozni szeretnék
iskolájuk tradícionális voltát, valamint koreai
eredetét. Az ITF Taekwondo-ban sokáig tanították
úgy az alapító élettörténetét,
hogy mikor 1937-ben Japánba utazott, a kezet elõnyben részesítõ
soo bak git(tan soo do-t) tanulta egy ottani koreai mestertõl.
Csak a 90-es években derült ki, hogy igazából
karate volt az amit tanult.

A tang soo do koreai jelentése kínai kéz, ami egyébként
a karate eredeti jelentése is. A jelenleg a világban oktatott
tang soo do ,annyira nem válik el a karatétól, hogy
a formagyakorlatai abszolút megegyeznek az okinawai formákkal.
Az interneten egyre több website nyílik amely eddig Magyarországon
ismeretlen koreai harcmûvészetet népszerûsít.
Itt van pl. a sunmudo és a sun kwan moo. Ezek koreai szerzetesek
által megõrzött harcmûvészeteknek mondják
magukat. Amúgy tényleg kolostorokban gyakorolják
elsõsorban ezeket a technikákat a nevükben a sun (magyarul:szon)
a zen szó koreai megfelelõje. Amúgy a technikák
nagyon hasonlítanak bizonyos kung-fu technikákra. Igazából
lehetséges, hogy tényleg fennmaradtak ezek a harcmûvészetek,
a hegyek közé települt és ezáltal a társadalomtól
izolált kolostorokban. Viszont felmerül a kérdés,
hogy miért pont most törnek ki a kolostorok világából,
mikor erre akár már 1945-ben is alkalom lehetett volna,
lásd a taekwondo, hapkido kialakulását. Igaz, a taekwon-do
elsõnek járta végig az ismertté és
népszerûvé válás rögös útját
ezáltal lehetõséget biztosított más
koreai harcmûvészetnek is az elterjedésre.
Mindenesetre fucsa ez a hirtelen nyitás a világ felé
a buddhista szerzetesek részérõl. Ezzel persze nem
azt akarom mondani, hogy nem örülök, hogy egyre több
koreai stílust lehet megismerni, hiszen ez csak színesíti
a palettát.
Itt van egy másik koreai harcmûvészet a Haedog komdo.
Technikájukat elnézve tényleg nagyban különböznek
ezek a iaido, vagy a kendo technikájától. Ugyanakkor
elkezdtek hakamát viselni a koreai kadvívók is és
ez szerintem nem szerencsés, mert a hakama kifejezetten japán
ruhadarab, ugyanakkor hangoztatják, hogy eredeti koreai harcmûvészet
az amit csinálnak.
Persze ezeknek a visszásságoknak a hátterében
elsõsorban a koreai-japán történelmi viszonyok
állnak. Egészen a legutóbbi idõkig nem volt
felhõtlen a kapcsolat a két ország között.
Ez persze a tények ismeretében nem meglepõ.
Igazából mindezek a dolgok csak a koreaiaknak fontosak,
mert szerintem egy harcmûvészet értékét
nem az adja, hogy honnan származik, hanem, hogy használható
technikákat alkalmaz, vagy sem.
Viszont nem árt tanulmányozni a kínai, japán
és koreai történelmet, hitvilágot, erkölcsi
kódexeket, mert így közelebb kerülhetünk
egy-egy technika megértéséhez, a mesterek gondolatvilágához,
egy -egy stílus kialakulásának körülményeihez.
|
6).
Mivel korábbi írásaimban felmerült a szonmudo
(sunmudo, magyarul:zen harcmûvészet) neve, úgy érzem
egy kicsit érdemes többet megtudni errõl a stílusról.
A szonmudo egy õsi, szerzetesek által kialakított
harcmûvészetbõl fejlõdött ki. Az eredeti
buddhista harcmûvészetnek, ami Koreában kialakult
a Bul Kjo Szul nevet adták (jelentése: buddhista harci technika).Alapítói
a Hwarangdo megalkotója Von Kvang, illetve a koreai buddhizmus
egy másik nagy alakja Von Hjo szerzetesek voltak. Rájöttek
ugyan arra, mint a shaolin kolostorban, hogy a szerzeteseknek nem elég
csak a szellemükkel foglalkozni, hanem a testüket is karban
kell tartaniuk, ugyanakkot a testgyakorlás a szellemi fejlõdésre
is visszahat.
Ezért
aztán,mint a meditáció egy formáját
tartották számon a harci technikákat. A buddhista
alapokra épülõ Szillában, iletve a késõbbi
Korjo államban virágzott a Bul Kyo Szul, viszonta Csoszon-dinasztia(Yi-dinsztia)
alatt, a buddhista üldözések miatt teljesen feledésbe
merültek a technikák. 30 évvel ezelõtt Jangik
szerzetes elkezdte összegyûjteni a régi buddhista írásokat
az õsi harcmûvészetrõl és ennek eredményeként
alkotta meg a Szonmudo-t .Ez a gyakorlat Japánban sem ismeretlen,
ott ugyanis a Shorinji Kempo-t alkotta meg egy japán katona tiszt,
a Shaolin templom falfestményein látható harci mozdulatokból.
A szomnudo ütések és rúgások összességébõl
áll, technikái hasonlítanak egyes kung-fu technikákhoz.
Emellett nagy hangsúlyt fektetnek a légzés gyakorlására,
valamint egyes jóga szerû mozdulatsorok végrehajtására.
A jóga szerû mozdulatokkal az egész testüket
rugalmassá és hajlékonnyá alakítják
(ellenben a Taekwon-do-val ahol leginkább a lábak és
a csípõ lazítására koncentrálnak).
Eleinte csak szerzetesek gyakorolták a szonmudot, jelenleg azonban
már Európában is lehet gyakorolni, világi
emberek számára is.
Az egyik híres lazító gyakorlatsorozat neve o che
joo bop, ennek a képekkel való ábrázolása
a hivatalos honlapon is megtalálható. Sok szerzetes azonban
csak kiegészítõ tevékenységként
ûzi ezt a harcmûvészetet a meditációk
mellett, míg mások-fõleg a világi tanítványok-inkább
a fizikai oldallal foglalkoznak. Ez az eltérõ hozzáállás
a jelenleg mûködõ Shaolin templomban is megtalálható(Kínában),
sõt ott jobban el is válik a szellemi és a fizikai
gyakorlás, ami azt jelenti, hogy azon szerzetesek akik a kung-fut
gyakorolják, csak nagyon keveset meditálnak.
Koreában ugyanakkor csak néhány kolostorban gyakorolják
a szonmudot, a legtöbb helyen leborulások végzésével
edzik illetve tartják karban testüket a szerzetesek. Ugyanakkor
egyfajta csikung szerû mozdulatsorral minden szerzetest megismertetnek.

A szonmudot a koreai buddhizmusra oly jellemzõ szürke ruhában
gyakorolják, mostanában megjelentek már az övek
is, amik színeikkel a harcmûvészetben való
jártasságot is jelzik.
Felmerül a kérdés, hogy miért kapcsolódik
ennyire össze a harcmûvészet és a buddhizmus
(leginkább a zen ága) gyakorlása. Ezzel a kérdéssel
egy következõ hozzászólásban fogok foglalkozni.
|
7).
Az elõzõ írásomban körvonalaztam, hogy
a szerzetesek miért tanulták a harcmûvészetet.
Felmerül a kérdés, hogy a szamurájok, illetve
a hwarang harcosok miért foglalkoztak buddhizmussal? Ennek a
kérdésnek a megválaszolásához segédanyagot
veszek igénybe, mert ennél jobban én sem tudnám
megfogalmazni:
"A japán zen mesterek szamurájokat is tanítottak.
Mit tanítottak nekik? A koncentrációt, az önuralmat,
az ego feladását. Tanították az ülést,
tanították a járást, tanították
a légzést, tanították a harcos útját,
A harcias lény értelemben vet harcosnak, aki mindenre
rátámad, ami mozog, gondolkodás nélkül
lõ, nem sok köze van a budó harcosához.

A do, az
Út, az a módszer, az a tanítás, amely megérteti
velünk testünk, tudatunk és énünk mûködését.
A harcmûvészetekben nem csak arról van szó,
hogy fizikailag erõsebbek legyünk az ellenfélnél,
és legyõzzük õt. Minél inkább
emelkedünk a harci technikákban, annál veszélyesebb
ellenfelekkel találkozunk. A test erején és ügyességén
felül a tudat erejének és ügyességének
igénye is megjelenik, csak akkor jelenik meg a do, az Út
igénye is. Mi a tudat ereje egy harcos számára?
A megérzés révén elébe menni az ellenfél
mozdulatainak, tudatosítani a harc pillanatának egészét.
Akaraterõvel ez nem lehetséges, mert akkor azén
irányítaná a cselekvést. A cselekvés
, amely nem az énre támaszkodik. Képesnek lenni
harcolni, küzdeni, gyakorolni a nem-cselekvést, a nem-harcot,
a nem-gyõzelmet. És mégis gyõztesként
kikerülni. Ez az, amit Bodhidharma nagymester a Saolin barlangjában
tanított. Az én feladását a test és
a tudat koncentrációjának gyakorlásában....A
tudat mozdulatlanságát is, melyben a gondolatok nyomtalanul
eltûnnek. A harcos hála a zazen gyakorlásának,
erejét mély megérzéssel és nagy energiával
tudta kiegészíteni. Automatikusan átültette
a gyakorlatba a helyes FIGYELMET. Miért kell egy harcosnak odafigyelnie?
Azért , mert elég egyetlen hibát vétenie,
és meghal. A harcos szoros kapcsolatban áll az élettel
és a halállal. A közönséges ember elpazarolja
az életet és megfeledkezik a halálról…
A harcos odafigyel, mert egyetlen hiba az életébe kerülhet,
és az élet kincs, ezt tudja. Érzékei riadókészültségben
vannak, csendesnek kell lennie, harmonizálnia kell a csenddel.
Hallgatnia kell, látnia, éreznie az illatokat. És
gondolkodnia kell, HELYESEN "gondolkodnia", és helyet
változtatnia. Ha máshová, vagy a holnapra gondol,
az végzetes lehet a számára. Jelen kell lennie,
aktívnak kell lennie, lennie kell. És ahhoz , hogy legyen,
el kell felejtenie önmagát. Az úton heverõ
kõvé kell válnia, a patakban folyó vízzé,
szél rázta fává, és földön
járó emberré. Magává az Úttá
kell válnia. Amikor normális gondolkodásmódját
használja, az csak KÉPZELGÉS. Így a harcos
megtanulja mély agyát, az ösztönös agyát
használni. A testével fog gondolkodni. Belefoglalja testét
a "gondolkodásba", és belefoglalja egyesített
tudatát a mozgásba.
Ilyen az az Út, amelyet Bódhidarma nagymester tanított.
Azt az utat tanította, amely életünk teljessége
a JELEN PILLANATBAN:"(Barbaza Kosen: Zen itt és most)
|
8).
Folytatom a szon-buddhizmus és a harcmûvészetek kapcsolatának
elemzését, de most kifejezetten a Hwarangdo szemszögébõl.
Érdekes megfigyelni, hogy Kínában bár a harcmûvészetek
és a zen szinte egyszerre alakult ki, mégis kapcsolatuk
megmaradt a szerzetesi keretek között. Ezzel csak arra akarok
rámutatni, hogy Kínában sosem létezett olyan
hadsereg, vagy elit alakulat ami kifejezetten buddhista alapokra épült,
ellentétben a szillai Hwarang alakulattal. Kínában
csak a Shaolin szerzetesek gyakorolták a kettõt együtt.
Japánban a szamuráj réteg már, mintegy 200-300
éve létezet akkor, amikor maga a Zen egyáltalán
meghonosodott az országban. Megállapíthatjuk, hogy
a zen-buddhizmus hadseregben való megjelenése elsõsorban
a koreai királyságokban volt jellemzõ, ahol eleve
azzal a céllal hozták létre a Hwarang alakulatot,
hogy magát a buddhizmust (leginkább a meditációs
változatát: zen vagy szon), illetve annak erkölcsi
kultúráját is oktassák a harcosok között.

Igazából
nagyon helyesen látta, mind Von Kvang buddhista tanító,
mind Csinhung király, hogy önmagában csak a harci technikák
oktatása nem elég a hadseregben. Miért nem elég?
Azért, mert a jól kiképzett harcosok, megfelelõ
erkölcsi morál nélkül csak egyszerû gyilkoló
gépek, akik nem csak az ellenségre, de magára a szillai
államra is ugyanolyan fenyegetettséget jelentenek. Ne feledkezzünk
meg a napjainkban is létezõ és ismert katonai puccsokról,
hatalomátvételekrõl. Azonkívül, az inteligens
és becsületes katonák szellemi értelemben is
felülkerekednek az ellenségen, észjárásuk
gyors és kreatív, improvizációktól
sem mentes. Érdekes párhuzam figyelhetõ meg egyébként
az Angliában élõ Artúr legendában,
ahol a grál-lovagok nem csak katonai értelemben, de erkölcsükben
is példa értékûek.

Van
ugyanakkor még egy nagyon érdekes vonatkozása a meditáció
oktatásának. Ez az a terület ami máig megosztja
a közvéleményt, de magukat a harcmûvészeteket
gyakorlókat is. Ez az a jelenség amit miszticizmusnak, vagy
csodáknak mondunk a harcmûvészetekben és legutóbbi
képviselõje ennek a jelenségnek Ueshiba Morihei,
az aikido megalapítója. Állítólag valóban
csodás képességekre tett szert, mert akár
karddal, akár lõfegyverrel támadták meg, saját
elmondása szerint, mindig egy felvillanó pont vagy valamiféle
fény jelezte neki elõre, hogy a támadás milyen
irányból érkezik, így számára
nem volt nehéz feladat a könnyed védekezés.
Most idéznék egy rövid történetet Man Gong
koreai zen mester életébõl:"Man Gong nagyon
szorgalmasan tanult öt éven át. Egy napon, tizennyolc
éves korában,a következõ kóant (zen kérdés)
hallotta: "A tízezer dharma visszatér az Egybe, de
hová tér vissza az Egy?" Hirtelenjében nagy
kétség lett úrrá rajta. Sem enni, sem aludni,
sem másra gondolni sem tudott, csak erre az egy kérdésre.
Egész áldott nap, még késõ éjszaka
is ez a kérdés foglalkoztatta, akárhol volt, akármit
csinált. Egyik nap, amint éppen meditált, nagy lyuk
jelent meg a falon, amivel szemben ült. Az egész tájat
látta! A rét, a felhõk és a kék ég
tökéletes tisztasággal látszottak a falon keresztül.
Megérintette a falat. Ott volt ugyan, csak áttetszõe,
mint az üveg. Felnézett, és átlátott
a tetõn. Kimondhatatlan boldogság töltötte el.
Másnap reggel berontott a zen mester szobájába, és
így szólt:
-Behatoltam valamennyi dolog természetébe! Megvilágosodtam!
-Igazán? Akkor mondd meg, mi valamennyi dolog természete!-szólt
a zen mester.
-Átlátok a falon és a tetõn, mintha ott sem
lennének-felelte Man Gong.
-Ez az igazság?
-Igen, nincs többé akadály elõttem.
A zen mester felkapta zen botját és fejen ütötte
Man Gongot.
-Na, most sincs semmi akadály?
Man Gong elképedt. Elvörösödött, szeme kidülledt,
és a falak megint áthatolhatatlanná váltak."
Ez egy nagyon tipikus zen történet, a mester reakciója
sem meglepõ, ugyanis a meditáció melléktermékeként
elõfordultak ilyen csodás dolgok a szerzetesekkel, ugyanakkor
a zen szempontjából ezek a csodák csak eltérítik
az embert a helyes úttól, tehát semmiképpen
nem cél, ilyen képességek kialakítása.
Ugyanakor egy harcos ilyen és ehhez hasonló képességekkel,
szinte legyõzhetetlenné válhat.És valóban
olvasható a Hwarang harcosok kiképzésénél,
hogy bizonyos képességeket direkt fejlesztettek a harcosokban.
Ilyenek voltak pl: nagy távolságok megtétele rövid
idõ alatt, bizonyos meditációs állapotban,
az ellenség szándékának felismerése,
illetve az ellenség befolyásolása, stb.
Ez az a dolog, amit sok, harcmûvészettel foglalkozó
fehér ember kinevet, mégis, nem vethetõ el teljes
biztonsággal, hogy a meditációt ilyen célokra
is használták.
|
9).
Már korábbi írásaimban érintettem
a koreai harcmûvészetek szellemi-filozófiai hátterét,
mégis úgy érzem érdemes behatóbban
is foglalkozni ezzel a témával. Olvastam egyszer egy dél-koreai
tanulmányt a taekwondo szellemi hátterérõl.
Az írás nem igazán foglalkozott a hagyományos
filozófiákkal, mondván a taekwondo új harcmûvészet,
aminek újfajta filozófiát kell találni.
Így maga a szerzõ próbált egy sajátos
küzdelemben használható filozófiát
kialakítani. Elmélete a teli és az üres tér
fogalmát használta. Telinek vette azt a teret amiben megvalósul
a támadás, tehát mondjuk az ellenfél azon
testfelületét ahová a saját végtagunk
becsapódik, míg üres az a tér amit támadás
közben akaratlanul nyitva, tehát védelem nélkül
hagyunk. Nyilván az ellenfél célja az, hogy ezt
az üres teret megtámadja. Ennek a filozófiának
az alaptétele az állandó változás,
tehát ahol üres a tér ott elõbb-utóbb
telítõdik és fordítva. Az egésznek
csak az volt a hátulütõje, hogy a szerzõ ez
utóbbi következtetésében abszolút visszakanyarodott
a Taoizmus alaplényegéhez (jin-jang) és tudtán
kívül teljesen ezt írta le.

A
Taoizmus:
Érdekes módon ez a filozófia önmagában
csak Kínában létezik. Koreában maga a Taoizmus
sosem vert gyökeret, mint önálló filozófiai/vallási
rendszer. Mégis- kimondatlanul -megtalálható az országban
ez a filozófiai irányzat, mégpedig magában
a szon-buddhizmuban. A szon/csan/zen buddhizmus gyakorlatilag az õsi
buddhizmusnak a Kínában, a kínai szemlélethez
alkalmazkodott, buddhista ága. A buddhizmus, már Bodhidarma
elõtt is ismert vallás volt Kínában, mégis
a pátriárka ténykedése során lett népszerû
igazán ebben az országban. Pontosan azért, mert sajátos
kínai elemek épültek bele az Indiából
származó vallásba és ebbõl a keveredésbõl
született meg a Csan-buddhizmus.Mik voltak azok a kínai elemek
amik beépültek? Súlypontozottan a taoizmus hitrendszere.
Tehát ami a koreai államokba késõbb, mint
buddhizmus bekerült az a buddhizmus és a taoizmus sajátos
keveréke volt, amit ráadásul még a koreaiak
is a saját elemeikkel bõvítettek ki.
Nézzük meg,mirõl is szól a taoizmus. (Önmagában
leírhatatlan, szavakkal ki nem fejezhetõ , mégis
megpróbálom körvonalazni.) Fõ fogalma a Tao
(koreaiul Do), tehát az Út.Az út egyfajta szellemi
magatartásra utal, a természethez és az élethez
való viszonyulásra. Az Út -on járó
ember a természer törvényeinek megfelelõen él,
nem csinál semmi olyat, amivel a természet és a saját
harmóniáját megbontaná. Olyan mint a víz
(a Taoizmus egyik leginkább használt jelképe) sosem
áll ellent, lágy, és mégis sziklákat,
hegyeket tud elmosni. A természet tövénye pedig leginkább
az örök változás, semmi sem állandó
(ez önmagában a jin és a jang váltakozása).
Ilyen változás, hogy a hegyek állandóan pusztulnak,
de az alacsonyabban lévõ részek, gödrök
mindíg töltõdnek.
Olyan ez, mint a folyó kanyarulata, külsõ oldalán
rombol, belsõ oldalán épít. A másik
fogalom a Te, az erény. Ez leginkább a helyes magatartást
próbálja leírni, elsõsorban azt, hogy az alattvalóknak,
hogyan kell viselkedniük urukkal szemben, de azt is, hogy a királynak
hogyan kell kormányoznia. Az uralkodó és a nép
kapcsolata sosem az erõszakon, hanem a harmónián
kell hogy alapuljon. Eszménykép, a szerény, a nem
harácsoló, a nem erõszakos és a nép
érdekében cselekvõ uralkodó, így válik
a Tao követõjévé és teremti meg a harmóniát.
Természetesen, magáról a Taoizmus hitrendszerérõl
könyveket lehetne még írni, inkább foglalkozzunk
most azzal, hogy a taoista szerzetesek illetve mesterek mivel töltötték
idejüket
Fõ célkitûzésük elsõsorban az örök
életelérése volt, mivel meggyõzõdésük
szerint, aki a természettel harmóniában él,
sokkal tovább, vagy akár örökké is élhet.
Ennek eléréséhez meditációt használtak
(más Taoisták kémiával foglalkoztak életelixír
elõállításának céljával,
de ezek kevésbé voltak sikeresek), mégpedig energetikai,
tehát a "csi"-t felhasználó, meditációt.
Maga a Csi (koreaiul:Ki) energia fogalma is a taoizmusból ered.
A Taoisták fedezték fel az emberi testben végigfutó
energia vezetékeket, a meridiánokat, az akupunktúrát,
és az életpontokat, amelyek megütésével
bénulás, vagy akár halál is elõ idézhetõ.
Ezek mind a Csi-hez szorosan kapcsolódó fogalmak. A Csi-energiának
sokféle megnyilvánulása van. Csi van a levegõben,
mégpedig olyan fontos Csi, hogy hiányában az ember
pár percen belül elpusztul, de Csi van az ételekben,
az italokban, amiket feldolgozva, a szervezet energiához jut (gondoljunk
az ételeken feltüntetett energia tartalomra!!). Eredeti Csi-nek
hívják a szüleink által ránk, hagyományozott
energiát, ami nem pótolható, állandóan
fogy és a végén, ennek hiányában halunk
meg. Energiája van a földnek (gondoljunk a vulkánok
kitöréseire), és Csi van az égben is (pl. villámlás),
és az ûrben is. A taoisták odafigyeltek táplálkozásokra,
gyógyteákat, erõsítõ fõzeteket
ittak, hogy minél tisztább és minél több
Csi-energiához jussanak.

Meditációik során az ég és a föld
energiáira kapcsolódnak rá és ezeket gyûjtik
energia központjukba (alsó tan-tien, vagy tanjon koreaiul).
A shaolin szerzetesek megtanulták a taoistáktól az
energia áramoltatás képességét,ezzek
hajtják végre bámulatos harcmûvészeti
töréseiket. A Taoisták viszonta harcmûvészeteket
tanulták meg a buddhistáktól (a taoista"saolin"
kolostorok pl., ahol kung -fut gyakoroltak :Wutang-shan, Huasan) és
fejleszették tovább Pl: Pa kua chuan, tai chi chuan, ahol
kifejezetten a Csi energiát használják ellenségük
megállítására.
A taoista hatások megfigyelhetõk a koreai harcmûvészetekben
is, itt is ismert az életpontok fogalma. A Hapkido végsõ
célja a Ki használatán alapuló önvédelem.
A hapkido lágy technikái magát a Ki(Csi) áramlását
hivatott elõmozdítani, ugyanis a megfeszített izmokban
megreked a Ki, míg a lágy karban akadálytalanul áramlik.Maga
a taoizmus egy alapgondolata is felfedezhetõ a Hapkido-ban: "
lágy legyõzi a keményet, gyenge az erõset".
A Taekwndo légzéstechnikája (támadáskor
a levegõ kifújása) a légzés Ki jét
próbálja belekoncentrálni az ütésbe.
Lényeges, hogy a taekwondo tecnikák végig lazán
menjenek és csak az utolsó pillanatban feszüljön
meg a test és csak rövid igeig, különben a Ki megreked
a kézben. Számos más koreai harcmûvészeti
irányzat is létezik, amelyek fõleg lágy, tehát
köríves tecnikákat alkalmaznak és ezáltal
generálják a Ki-t.
Természetesen nem csak a taoizmus és vele együtt a
buddhizmus hatása fedezhetõ fel a koreai harcmûvészetekben.
További írásom, majd ezeknek a filozófiáknak
a bemutatását fogja tartalmazni.
|
10).
Nézzük tovább azokat a filozófiai irányzatokat,
amelyek hatást gyakoroltak a koreai harcmûvészetekre.
Említettem, hogy a Zen (Csan, Szon) buddhizmus sok vonást
vett át magától a taoizmustól. Elsõsorban
a taoisták voltak azok, akik a természetben nyitott szemmel
próbáltak járni. Megfigyelték az állatok
viselkedését, mozgását, figyelemmel kísérték
a növények fejlõdését, mert mindebbõl
a Tao iletve Csí megnyilvánulását próbálták
kielemezni. Nem véletlen, hogy a Kung-fu ágazatok (pl.
a buddhista Shaolin) nagy része az állatok mozgását,
illetve a harcban való viselkedésük lényegét
próbálták megfogni, illetve utánozni.

A
Hedong Komdo (keleti tengeri kardvívás útja) elnevezésû
koreai harcmûvészet egyes mozdulatait ugyancsak állatokról,
illetve növényekrõl nevezték el. A koreai szerzetesek
rövidebb visszavonulásaiknak ezt a nevet adták: ülni,
mint az ugrásra készülõ tigris. Igazából
a Koreában létezõ sámánizmusban is
megfigyelhetõ az állatok, de gyakorlatilag az egész
természet tisztelete. A sámánizmusban ismert a totemállat
fogalma, ami gyakorlatilag annyit tesz, hogy egy nép, egy állattól
származtatja magát, úgy érzik, hogy az állat
szelleme szállt beléjük és így rendelkeznek
azokkal a tulajdonságokkal is amelyek az állatra jellemzõek
(nyilván: bátorság, robbanékonyság,
erõ stb). Említettem, hogy a koreaiaknál ez az állat
a medve (Tangun legenda), de ugyanez az állat a totemállatuk
az ajnuknak is.

A
magyaroknál az úgynevezett turul madár-nagy valószínûséggel
a kerecsen sólyom-(Emese álma legenda), amirõl nem
nehéz elképzelni a gyorsaságot, mozgékonyságot
stb.
A karate-ban, mivel a kung-fu-ból alakult ki, is megtalálhatóak
bizonyos állatokat utánzó mozdulatok és ezen
mozdulatok egy része a taekwondo-ba is átment.
A Hapkido ugyancsak a természetességet hangsúlyozza
mozgásában, fõleg a három alapelvében
figyelhetõ ez meg: Yu: utal a lágyságra, de elsõsorban
a vízre, a víz körbeöleli az útjába
akadt akadályokat, felveszi az edény alakját, amibe
beletöltik stb. Won: a kört jelöli, a körkörös,
vagy gömbszerû mozgás alapelve, amely a természetben
lépten- nyomon megfigyelhetõ, pl. az ember, de akár
a béka is körkörös mozgások sorozatát
végzi úszás közben és így halad
elõre a vízben. Hwa: a harmóniára utal, elsõsorban
arra a harmóniára, amit az ember önmaga és a
természet között ki tud alakítani, utal arra,
hogy igazán harmónia egy támadóval szemben
csakis a kitérés során valósulhat meg, gyakorlatilag
a két elõzõ alapelv felhasználásával
(yu, Won), Olyan ez mint a bambusz, vagy a rizs, amikor szélvihar
van nem áll ellent, miközben a merev, vaskos fák sorra
kidõlnek
Choi Hong Hi nagymester mindig hangsúlyozta, hogy a Taekwon-do
technikái a fizikai törvényszerûségeken
alapulnak, ezek leginkább a természet törvényszerûségeit
tartalmazzák, hiszen a fizika sem akar mást, mint a természetben
fellelhetõ jelenségeket leírni.
A Wonhwado ugyancsak a természetes körmozgáson alapul.
Érdekesség ennél a harcmûvészetnél,
hogy a sámánizmusból merítette kézmozdulatait,
a sámánok "imádkozó" kéztartása:
a tenyerek összeérnek és közben kis köröket
írnak le. Ez a kézmozdulat eléggé hasonlít
a Csi Kung-ban megtalálható energiagyûjtõ mozdulatokkal.
|
11).
Nézzük meg, hogy a taoisták hogyan fejlesztették
a Ki(Csi)-energiát saját testükön belül.
Kétféle módszert, illetve utat lehet ezzel kapcsolatban
megemlíteni. Van a Wai Dang , illetve a Nei Dang, tehát
a belsõ és az úgynevezett külsõ gyakorlat.
Igazából mindkettõ gyakorlat erõsíti
egymást így leginkább együtt érdemes
gyakorolni. A belsõ gyakorlat elsõsorban meditációt
takar, ahol a tudat erejével, vizualizációt használva
a Ki-energiát keringetik a testben, illetve az égi és
a földi energiákra is rákapcsolódnak. A harcmûvészetek
szempontjából inkább a másikat, tehát
a külsõ gyakorlatot használják. Ez gyakorlatilag
a Tai chi, a Pa kua, a Hapkido útja. Itt elsõsorban a mozgág
által-ami leginkább lágy és körkörös
áramoltatják a Ki-t a testben, illetve elsõsorban
a végtagokban. A Ki érzetét, érzékelését
a meditációk alatt bárki meg tapasztalhatja mivel
a test nyugalomban van ez nem olyan bonyolult-, viszont mozgás
közben már nehezebb elérni a kívánt hatást.
A tai chi-ben, mivel elsõsorban az egyedül végrehajtott
formagyakorlatot csinálják, könnyebb az energiát
érzékelni, mint például a Hapkidoban, vagy
az Aikidoban, ahol általában párokban gyakorolnak
ezáltal sok zavaró tényezõ lép be a
rendszerbe, mivel az ellenfélre is figyelni kell, nem csak a saját
mozgásunkra. A Tai chi-ben csak késõbb kezdenek el
partnerrel dolgozni, amikor már a forma jól megy és
az energia is áramlik. A Hapkidoban ennek ellenére léteznek
a Ki fenntartását szolgáló gyakorlatok, pl.
evezõ gyakorlat stb. Mindenesetre mindkét rendszer a külsõ
Ki gyakorlatok sorába sorolható. Persze érdemes,
magát a Kit elõször meditáció közben
megtapasztalni, mivel utána már"csak" az a dolgunk,
hogy a meditáció alatt megtapasztalt érzeteket mozgás
közben is fenntartsuk.
Most nézzük meg, mi szükséges ahhoz, hogy a Ki
áramlása akadálytalan legyen. A lényeges pontok:
a test, a tudat és a lélegzet. A testtartás mindig
egyenes kell, hogy legyen, ez elsõsorban a gerincre és az
azon ülõ fejre vonatkozik. A távol-keleti harcmûvészetekben
a karatétól, a taekwondo-ig, mindenhol megfigyelhetõ
ez a testtartás. Az elhajlásos , összegörnyedõ
védekezés szinte csak a nyugati küzdõsportokra,
kick-box, box jellemzõ. A legfontosabb meridiánok (befogadó
és a kormányzó vezeték) ugyanis a gerinc mellett,
illetve a fejtetõtõl középvonalon haladva a
test elülsõ részén haladnak.
A tudatnak nyugodtnak kell lennie, ugyanis bármilyen feszültség
megakadályozza a Ki áramlását. A lélegzetnek
mélynek és fõleg a kilégzésnél,
hosszúnak kell lennie.
Ebbõl is látszik, hogy a test és a tudat mennyire
összefügg. Ha a test görnyedt, feszültség lesz
benne, a tudat sem lesz nyugodt és a ki is megreked. Ha viszont
a test egyenes, a tudat elõbb-utóbb megnyugszik, a lélegzet
is lassul a Ki bõségben lesz.
De ez visszájára fordítva is igaz. Ha a tudat tiszta,
a tartás eleve egyenessé válik és a lélegzet
is normalizálódik.
Figyeljük meg, hogyha izgulunk, a levegõt kapkodva vesszük,
testünk görcsbe rándul.
A buddhista meditáció pontosan ezen alapszik, a testtartás
és a lélegzet ellenõrzésével a tudat
megnyugszik és a Ki is normálisan fog áramlani. A
taoisták másfelõl közelítik meg a dolgot.
Õk is egyenesen ülnek (de õk széken, hogy a
lapukon keresztül a föld energiáit is fel tudják
venni) de elsõsorban a KI áramlására koncentrálnak,
ezáltal a tudatuk megnyugszik és a lélegzet is mély
lesz. Kétféle módszer de az eredmény ugyanaz.
|
12).
Mostani témámban egy olyan témával foglalkozok,
amelyek a mai napig misztikusnak számít a harci mûvészetekben,
ez pedig az életpontok kérdése. Az életpontok,
gyakorlatilag az akupresszúra és az akupunktúra kérdéskörébe
tartoznak. Az emberi testben lévõ meridiánokon (Ki
energiavezetékek) úgynevezett akupontok találhatók,
ezeket a pontokat stimulálják a keleti orvosok, vagy tukkel,
vagy masszázzsal, vagy moxával stb. Alapjában véve
minden meridián egy-egy belsõ szervhez köthetõ.
A belsõ szervek hatással vannak egymásra. Nem akarom
részletezni a dolgot, a lényeg az, hogyha a Ki energia megreked
az egyik szervben akkor ott energia többlet keletkezik, de itt is
érvényes az energia megmaradás törvénye,
ami szerint ha valahol többlet lesz akkor valahol energiahiány
lép fel. A szerveknek (szív, tüdõ máj,
lép, vese, stb) sem az energia hiány sem a többlet
nem jó. Tehát az orvos arra törekszik, hogy a test
egyenletes Ki áramlását helyre állítsa.
Ezt pedig úgy éri el, hogy az energiahiányos szervhez
tartozó meridiánon bizonyos pontokat serkent, ezáltal
helyreáll a szerv energiája, míg az energia többlettel
bíró szerv meridiánjának bizonyos pontjaiból
pedig elvezeti az energiát. Tehát például
az akupunktúrában kétféle célú
tûszúrás létezik, a serkentõ és
a gátló. Persze a rendszer jóval bonyolultabban muködik,
de a lényeg kb ez.

Az
életpontok olyan akupontok amelyek megütésével
megbontható a Ki egyenletes áramlása, zsibbadás,
bénulás, eszméletvesztés, vagy halál
is bekövetkezhet. Nem kell nagy erõvel támadni ilyenkor,
de elég pontosnak kell lenni és az sem mindegy milyen ütõfelülettel
támadjuk meg az adott pontot (pl. ujjal való szúrás,
vagy az ujj behajlított ujjpercével stb.).
Mindenesetre az elõbbi elméletbõl adódóan
a belsõ szervekre is káros lehet egy-egy ilyen pont megütése.
Igazából nem sok nyugati mester van aki értene igazán
az életpontokhoz, annak ellenére, hogy elég sok harcmûvészeti
könyv van amely leír néhányat az életpontok
közül. Elsõsorban csak a kevésbé veszélyesek
az ismertek (pl. gyomorszáj, tarkó, halánték,
állcsúcs stb). Azonban ahhoz, hogy biztonságosan
tudjuk használni ezeket a pontokat, ismerni kellene nem csak a
pusztítást, hanem a gyógyítást is,
mivel minden életpont megütése által okozott
tünetet meg lehet szüntetni egy másik akupont stimulálásával,
vagy egyéb módszerrel. Nem véletlen hogy elsõsorban
Kínában, sok harcmûvész orvos is egyben, vagy
pl. Japánban shiatsu fogásait is ismeri néhány
mester.
Sajnos a világ nyugati részén még mindig kétkedéssel
fogadják a meridiánokhoz kapcsolódó gyógyítást.
Nem kell csodálkozni azon sem, ha nem tanítják harcmûvészeti
edzésen az életpontok támadását, mivel
az ártalmatlanná tett ellenfél rendbehozását
nem ismerik a fekete övesek sem.
Ahhoz, hogy biztonságosan lehessen használni ezeket a "titkos
"technikákat egyértelmûen egy akupunktúrában
képzett orvostól kellene tanulni.
|
|
Dunaharaszti
DH Mudo Sportegyesület, olimpiai WT Taekwondo, Tradicionális
koreai Hapkido, Battodo, harcmûvészet és önvédelem |