|
C.Alexander
Simpkins – Annellen M. Simpkins
Az emberi szív
(Taekwondo
Times, 2001.szept, pp. 48-50) |
Konfucius
világunk történelmének egyik legnagyobb alakja
volt. Karl Jaspers európai filozófus egyenesen Szókratésszel,
Buddhával, és Jézussal emlegeti õt egy lapon.
Mindezek ellenére maga Konfucius volt az, aki sietett tudatni
mindenkivel, hogy õ sem több egyszerû földi halandónál.
Magasröptû gondolatai azonban kétségtelenül
önmagukért beszélnek. Talán éppen ez
az, ami olyan fontossá teszi ot az emberiség számára,
és gondolatait hasznossá a harcmuvészek részére
is.

Konfuciust, aki ie. 552-479 között élt, a kínaiak
a „Nagy Tanító”-ként emlegetik még
ma is, mivel õvolt az elsõ, aki nyíltan hajlandó
volt tanítani olyan embereket, akik a tudásra szomjaztak.
Elképzeléseinek és gondolatainak önzetlen
jellege és nyíltsága miatt élete, munkássága
és értékrendszere ma is elválaszthatatlan
a kínai és a koreai civilizációtól
és kultúrától. Szelleme ma is velünk
van írott és egyéb úton fennmaradt kommentárjai
és mûvei révén, de gondolatvilága
ma, 2500 évvel késõbb is élénken
él a tanítványokban.
Konfucius bölcsességei idotlenek, és a modern korban
is gyakran nagy befolyást gyakorolnak a világtörténelem
menetének alakulására. A késobbi korok Konfucius-követõi,
akiket neo-konfuciánusok néven ismerünk, mesterük
eredeti ideológiájához nyúltak és
nyúlnak vissza, ha ihletet keresnek. A legtöb kínai
filozófus jellemzõen beépítette Konfucius
gondolkodásának egyes sajátosságait a maga
elméleteibe. Éppúgy, ahogy a nyugati országok
pszichológiai irányzatai majdnem mind visszanyúlnak
Freud elméleteihez, úgy ötvözik magukba a keleti
filozófusok Konfucius nézeteit. Konfucius alapozta meg
azt az értékrendet, mely lehetõvé teszi,
hogy önmagunkat másokkal összehasonlítva és
ellentétbe állítva vizsgáljuk. Gondolatai
nagyban hozzájárulhatnak a Taekwon-do ideológiai
gyökereinek felkutatásához is.

A konfuciánusok mindennapi cselekedeteit át-meg áthatja
a Tao gondolatvilága. Amint azt Konfucius mondta: „Nem
az Út teszi naggyá az egyes embereket, hanem azok teszik
naggyá magát az Utat”. Konfucius mindig is azt hangoztatta
tanítványainak, hogy ha az Utat netalán idegennek
éreznék saját emberi szellemiségüktol,
aligha járnak a helyes Úton.
Maga Konfucius egy találó idézettel jellemezte
az emberiség és a Tao-gondolatvilág kapcsolatát:
|
„Fejszenyelet faragunk ki,
egy másik fejsze nyelének használatával,
így hát a kör lassan bezárul” |
A
fejszenyél kifaragásához a mesterembernek egy másik
fejszére van szüksége. Ez a szerszám egyben
a tervezés és a megformálás eszköze
is. Saját emberiságünk, érzelmeink, eszünk
és cselekvõképességünk kell hogy legyenek
azok a szerszámok, amelyek segítségével
mindvégig a helyes Úton tudunk maradni. Ez a képesség
minden emberben eredendõen megvan.
Az emberi természet jelenti azt a forrást, illetve kiinduló-
vagy viszonyítási pontot, amelyhez a többi dolgot
mérni tudjuk. Születésünkkor minden alapveto
képességet magunkban hordozunk, ami ahhoz szükséges,
hogy bölccsé váljunk. Híres muvében
az „Arany Középút”-ban a nagy mester,
Konfucius unokája írta a következot: „Mindazon
képességeket, amiket az Ég megadott nekünk,
nevezzük velünkszületett természetnek”.
A helyes Út mindvégig ott van valahol mindenki elott,
és csak arra vár, hogy rálépjünk. „Ezen
természetnek a gyakorlatba való átültetését
nevezzük folyamatnak (Tao-nak)”. Éppen ezért
szükségtelen és helytelen más eszmék
iránt elkötelezni magunkat, mielott nem ismertük meg
a Taekwon-do lényegét.

Csu-hszi, egy neo-konfuciánus gondolkodó az „Arany
Középút Kommentárjai” címu munkájában
még ennél is tovább fejleszti ezt az elképzelést.
„Testünkben minden szükséges összetevo:
az izmok, csontok és egyéb anyagok eleve adottak, ezért
tehát tolünk eleve elválaszthatatlanok is”.
Mindenkiben ösztönösen benne él a helyes út
tudata, ezt a tudatot lehet megfelelo oktató segítségével
a helyes irányba terelni.
Érzõ emberi mivoltunkból adódnak a gondolkodásra
való alapveto képességeink. Pontosan érezzük,
ha a helyes Úton járunk, ezt az Utat nevezi a konfuciánus
gondolkodás Tao-nak. A Tao mindenki számára nyitva
áll, aki hajlandó hinni benne, elfogadni létezését,
és teljes szívével befogadni azt. Nem kis erõfeszítésbe
kerül a helyes Úton maradni, de mindenki képes erre.
El kell fordulnunk minden olyan negatív hatástól
és befolyástól, amelyek életünk során
óhatatlanul felbukkannak majd, és alapértékeinktol
való eltérésre ösztönöznének.
Nem szabad hallgatnunk a félrevezeto és csüggesztõ
hangokra sem. Konfucius, és egyik legelsõ követõje,
Mencius mindketten meglepõen modern gondolkodásról
tettek tanúbizonyságot akkor, amikor visszatérõen
azt hangoztatták, hogy bárki, származásától,
hátterétol vagy egyéb képességeitol
függetlenül képes bölccsé válni
azáltal, hogy teljes szívébõl át
tudja élni a pozitív emberiség-tudatot, ami eredendõen
mindenkiben megvan. Ez az elgondolás tökéletesen
igaz a Taekwon-do esetében is.
|
„Vajon
milyen ember volt Shun? (Kína egyik régi nagy bölcse)
És vajon milyen ember vagyok én? Õ, aki oly sokat
fáradozik, mégiscsak saját maga tud maradni”
(Mencius) |
A
Tao valamennyi konfuciánus értéket egyesíti
magában, amikor valóban átéljük azokat.
Amikor jóságosak, õszinték és becsületesek
vagyunk, emberi mivoltunk legjobb oldalát éljük meg,
és pontosan úgy élünk, ahogy azt Konfucius
elgondolta. Ily módon mindig természetes módon
helyesen cselekszünk, és elég bátrakká
válunk ahhoz, hogy feddhetetlenül és megfeleloen
ítéljük meg a dolgokat. A feddhetetlenség
a tökéletes ismeret és uralom felé vezeto
elsõ lépcsõfok. Ennek a ma is élõ
nagy mesterek az élõ bizonyítékai.
|
A
Középút legyen a mértékadó
Különbözo irányelvek segítségével
tudunk általában azon a bizonyos ösvényen maradni,
amelyet a konfuciánusok chung-nak, avagy középútnak
neveznek. A közép, vagy középút egyfajta
egyensúlyi pontot, vagy középpontot jelent, egyfajta
hatodik érzéket. A chung így hát pozitív,
elõremutatató valami, amely a helyes Útra vezérel
minket. Konfucius és Mencius mindketten úgy vélték,
hogy a teljes mértékben kifejlett emberi természet
lehet maga a mérték, az igazság valódi próbája,
másképp szólva az az iránytu, amely hosszú
életutunk során vezérel és irányít
bennünket.
Ha tökéletes kört akarunk rajzolni, körzot kell
használnunk. A körzo központi tuje jelenti azt a biztos
és szilárd pontot, ami köré magát a kört
tudjuk rajzolni. Az ilyen módon rajzolt kör, legyen bármekkora
méretu is, mindig pontosan köralakú, tökéletes
kör marad. A középpont viszonyítási alap,
egy olyan pont, amelyre bármekkora nagyságú kör
rajzolása esetén támaszkodhatunk.
A kör középpontjához hasonlóan a személyiség
igazi középpontját valódi emberi lényegünk
adja, amely mentén ki tudjuk alakítani viselkedésünket
és viszonyainkat. A lényeg tehát mindig a középpontban
van.
Ezt a középpontot kiindulásként felhasználva
tehát aprólékos és alapos munkával
kell kifelé haladnunk és építkeznünk.
Önmagunkkal szemben a legkisebb engedékenység sem helyénvaló.
A fehér övesektol egészen a mesterekig mindenkinek
a saját szívében kell megtalálnia ezt a bizonyos
középpontot, avagy kiindulási pontot. Ha ezt sikerült
megtalálnunk,már a helyes úton járunk.
A konfuciánus gondolatvilág igen sokban hasonlít
saját agyunk és idegrendszerünk muködésére.
Amikor egy idegsejt információt ad tovább, az magában
az agyban pattan ki. Az idegekkel foglalkozó tudósok ezt
nevezik ingerület-átvitelnek. Az érzékelõ
idegsejtek tehát a környezetünkbol származó
különféle ingereket továbbítanak ingerületként
az agyunkba. Ha például felvillan valahol egy fénysugár,
azt látjuk. Amikor a fény kialszik, a külsõ
inger megszûnik, az ingerületovábbító
idegsejtek pedig leállnak az információ-átadással
az agy felé. Ezt az egészet nevezzük érzékelési
folyamatnak, amely az érzékelõ idegsejtekbõl,
az ingerülettovábbítókból, és
az agyból áll. Személyiségünk is hasonló
módon épül fel és muködik, és ugyanilyen
módszerrel kell igyekeznünk megtalálni a helyes Utat.
Maga Konfucius nem határozta meg egyértelmuen, mi is kell
hogy a kiindulási, vagy középpont legyen az egyes emberek
számára. Ehelyett inkább folyamatosan azt tanácsolta
tanítványainak, mit ne tegyenek, hogy ne térjenek
rossz útra. A bölcs döntéshez mindenekelott az
kell, hogy legyünk túl szélsoségesek. Minél
távolabb kerülünk ugyanis a központtól, a
középúttól, annál nehezebb lesz újra
megtalálni azt. Konfucius és Mencius mindenkinek azt tanácsolták,
hogy ne engedjenek ugyan minden vágyuknak, de ne is fosszák
meg magukat teljesen ezektõl.

|
A
konfucianizmus a Taekwon-do -ban
A természetes vágy arra, hogy minél összetettebb
Taekwon-do technikákat és stratégiákat sajátítsunk
el, megfelel a konfuciánus középpont-elgondolásnak.
Elofordulhat, hogy tol sok új technikát akarunk megtanulni
egyszerre, anélkül, hogy mindegyikben megfeleloképpen
elmélyednénk. Máskor viszont esetleg semmi újra
nem vagyunk kíváncsiak, így viszont tudásunk
és érdeklodésünk ellanyhul, megkopik.
Ezért olyan fontos tehát a középponthoz, a középúthoz
való ragaszkodás, mert így nem válunk sem
túl felszínessé, sem nem mélyedünk el
egyszerre túl sok mindenben. Ha megtaláljuk az egyensúlyt,
máris rájöttünk, mit is jelent a konfucianizmus
a Taekwon-do- ban.
Konfucius mindig is arra bátorította tanítványait,
hogy maguk is igyekezzenek minél többet tanulni, megfigyelni,
és befogadni a világból. Mindenkinek magának
kell megtalálnia a saját egyensúlyi pontját.
Mindenben, amit csak teszünk, vagy érzünk, megvan valahol
ez a pont, és mindig ehhez kell igazodnunk. A középút,
vagy az egyensúlyi pont természetesen emberrol emberre,
helyzetrol helyzetre más és más lehet. Példának
okáért, más érzések és kifejezések
kapcsolódhatnak egy napokon, heteken át végzett gyakorlatsorhoz,
mint esetleg egy nagy kihívást jelento versenyhez. Mindazonáltal
valamennyi helyzetnek, minden egyes Taekwon-do technikának és
elképzelésnek megvan a saját, helyén lévo
egyensúlyi pontja. Ez a pont természetesen minden egyes
ember számára máshol lehet és van. Ami egyvalakinek
épp megfelelõ, az másnak esetleg már szélsõséges
lehet.
A mélyebb megértés fogalma nehezen megfoghatónak
tunhet, de mindenkiben megvan az a képesség, hogy saját
maga fedezze ezt fel. Konfucius egy metaforával igyekezett ezt
megmagyarázni: „Mindannyian tudunk enni és inni, de
hány ember érzi igazából, valójában
az ízeket?”. A középpont az érzékenység,
összpontosítás, és a dolgok pontos, megfelelõ
értékelése révén fejlodhet ki az egyes
emberekben. Mi, emberek, hajlamosak vagyunk túlságosan hamar
is válaszolni, így: „Megvan, tudom már!”
. Sokkal hamarabb mondjuk ki ezt, mint hogy valójában tudnánk
a dolog lényegét, ezáltal viszont csak messzebb kerülünk
a középponttól. A konfucianizmus arra tanít
minket, hogy lassan, megfontoltan gondolkozzunk, és fokról-fokra,
de alaposan igyekezzünk fejleszteni tudásunkat. Mestereink,
tanítóink is erre biztatnak. Légy mindig kitartó,
ne add fel, gyakorolj mindig teljes odaadással! A kitartás
mindig meghozza gyümölcsét: azaz képesek leszünk
rátalálni valódi lényegünkre. Ha ezt
megtaláltuk, akkor válhatunk csak bölccsé. A
kihívás abban rejlik, hogy ne hagyjuk magunkat eltéríteni
a középponttól, a helyes útról. Ha így
teszünk ugyanis, eltérünk a Tao-tól, és
sok nehézséggel kell szembenéznünk. |
A Mester
azt mondta: „Hui a következoképpen viselkedett: sikerült
rátalálni a helyes Útra, és valahányszor
csak egy jó dologra talált, megragadta és magához
szorítota, hogy soha el ne veszítse” (idézet
az „Arany Középút”-ból)
|
Konfucius mindezzel nem azt mondja, hogy ne kísérletezzünk,
vagy ne próbáljunk ki új dolgokat. A lényeg
az, hogy bármit is teszünk, mindig a saját középpontunkból
kiindulva, ahhoz viszonyulva tegyük. Amint a körzovel is rengeteg
különbözo méretu kört tudunk rajzolni, úgy
a világból is rengeteg új, minket érdeklo
dolgot ismerhetünk meg, mindaddig, amíg nem távolodunk
el saját középpontunktól. A Taekwon-do- ban
is ez alapján kell cselekednünk és tanulnunk.
Az igazi bölcset nem térítik el saját középpontjától
a tanulással és fejlodéssel mindig elkerülhetetlenül
együtt járó nehézségek. Mindannyian
éltünk már át olyan helyzeteket, amikor úgy
tünt, minden rosszul sikerül, és hogy a gyakorlás
az egyik nehézséget hozza a másik után.
Az igazán bölcs ember mindig annak szentel figyelmet, ami
éppen történik, és minden egyes kihívásra
külön keres megoldást. Ha saját középpontunkba
az állandót, a megváltoztathatatlant állítjuk,
úgy ezek mindig készek lesznek irányt mutatni nekünk.
Ily módon leszünk tehát képesek helyes döntéseket
hozni, és megbirkózni az élet csapásaival.
Noha maga a folyamat idonként nagyon nehéznek tunhet,
nap nap után tovább kell haladnunk, oszintén kitartva
eredeti célunk és elhatározásunk mellett.
Ha így teszünk, a bölcsesség napsugara végül
be fogja ragyogni életünket, s Taekwon-do mvészetünk
is a lehetõ legmagasabb fokra jut el.
|
(
A szerzõkrõl: Simpkinék régóta oktatnak
keleti harcmûvészeteket ezenfelül számos, a keleti
filozófiával és hipnózissal foglalkozó
mû szerzõi. Munkáik többek között:
A meditáció alapelvei, A meditáció átélése,
Meditáció az elképzeléstõl a megvalósításig,
A zen-buddhizmus a világon, A zen-buddhizmus egyszerûen,
A taoizmus egyszerûen, A konfucianizmus egyszerûen, A buddhizmus
egyszerûen, Hatékony önhipnózis) |
Fordítás:
Diamond S.E.
|
|
Dunaharaszti
DH Mudo Sportegyesület, olimpiai WT Taekwondo, Tradicionális
koreai Hapkido, Battodo, harcmuvészet és önvédelem
|