|
A
Poomse (formagyakorlat) jelentése.
A
kyorugi
(küzdelem), kyekpa (törés)
a hosinsul (önvédelem) kívül a poomse a negyedik
olyan mozgás anyag, amely a Taekwondo sport alapját képezi.
Ez egy olyan kötelezõ gyakorlat, amely egy meghatározott
mozdulatsorból áll és amelynek során ellenfél
jelenléte nélkül hajtanak végre minden védekezõ
és támadó technikai fogást; tulajdonképpen
álharc egy vagy több elképzelt ellenféllel.
A taekwondoka képességeitõl függõen hajt
végre egy bizonyos poomse gyakorlatot, amelynek nehézségi
foka folyamatosan nõ.
A Taekwondo mesterek évszázadokon keresztül fejlesztették
ki és folytatták az álharcokat. Napjaink gyakorlatától
eltérõen régen nem léteztek versenyszabályok,
így nagyon veszélyes volt edzõpartnerrel gyakorolni
a free fight-ot és ez az, amiért a sportolók úgy
gyakoroltak, hogy álharcot folytattak. Mindazonáltal most
is fontos a poomse-ok gyakorlása, nemcsak azért, hogy a
sportolók bizonyos technikai fogásokat elsajátítsanak
és gyakoroljanak, hanem azért is, mivel azok egy vizsga
vagy egy verseny fontos részét is képezhetik.
A poomse, mint versenyelem, lényegében a taekwondoka által
elért teljes kontrol. Annak ellenére, hogy az ember egy
elképzelt ellenfél ellen "harcol", a poomse tulajdonképpen
az illetõ saját maga ellen folytatott küzdelme.
Eltekintve a rúgások, ütések és védekezõ
technikák korrekt végrehajtásától,
a hangsúly a mozdulatok végrehajtása során
fenntartott egyensúlyon, az erõkifejtés és
az elernyedés váltakozásán van. A fogáselemeket
nemcsak egyénileg, hanem háromfõs csapatokban is
gyakorolják, amikor a bemutató során fontos szerepet
játszik a mozdulatok összehangolása. |
A
tanuló formagyakorlatok.
Taegeuk
1-8
A
Taegeuk-ok olyan poomse-ok, amelyeket geup fokozatokra fejlesztettek ki.
Nyolc különféle módon hajtják õket
végre: az Il Jangtól a Pal Jangig, amelynek nehézségi
foka is nõ a következõ geup fokozattal. A Taegeuk az
alapgondolat szerint több szimbólumot és mindenféle
ellentmondó fogalmat és képet tartalmaz. Ezek száma
növekszik a folytonos változás és a számtalan
lehetséges variáció következtében. Ez
azt jelenti, hogy például létezik ég és
föld, férfi és nõ, világos és
sötét, jó és rossz és ezek vagy összekeverednek,
vagy pedig eltávolodnak egymástól. Erre meghatározott
szabályok szerint kerül sor. A Taegeuk világa az elemek
változásán és a közöttük lévõ
kölcsönhatáson alapul. Ez az ellentétek világa.
|
1.
Az IL JANG
Egyszerre erõs és békés.
Az Il Jang szimbólumai az ég és a föld; amelyekhez
mozdulatsémákat rendelnek. Az ég szimbolizálja
a teremtést, a "lét" kezdetét. Ennek a
poomse-nak a kifejlesztésekor úgy választották
meg a mozdulatokat, hogy egy kezdõ is könnyen megérthesse
és bemutathassa azokat.
![](Kepek/taegeuk/t%201.jpg)
|
2.
I JANG
A második ábra az örömet szimbolizálja.
Egy tökéletesen örömteli személyben egy olyan
belsõ erõ rejlik, amelynek révén mind megjelenése,
mind pedig létformája békés. A mozdulatséma
ennek a szimbólumnak felel meg.
|
3.
SAM JANG
A Sam Jangot a tûz szimbolizálja. A tûz
ad az embereknek meleget és fényt, elkápráztatja
õket, reményt és biztonságot ad számukra,
azonban a szenvedélyt, az aggodalmat és a félelmet
is felszítja. A tûz szimbólumával kifejezve
a Sam Jang változást és elkápráztatást
fejez ki.
|
4.
SA JANG
A Sa Jang mennydörgést jelent. A dörgés
és a villámlás megijeszti az embereket, de ugyanakkor
ezek az erõt és a hatalmat is szimbolizálják.
Ennek megfelelõen ez a poomse a veszéllyel szembeni nyugalmat
és bátorságot fejezi ki, hatásos és
hatékony (gyors) mozdulatok formájában. Ezért
a Sa Jang sok erõnlétre alapozott technikai fogást
tartalmaz.
![](Kepek/taegeuk/t%204.jpg)
|
5.
OH JANG
Az, oh Jangot a szél szimbolizálja. A szél
mind a romboló, mind pedig a teremtõ erõt szimbolizálja.
Ezért a szimbólumnak megfelelõen a mozdulatok részben
nyugodtak, részben pedig erõteljesek és viharosak.
![](Kepek/taegeuk/t%205.jpg)
|
6.
YUK JANG
A Yuk Jangot a víz szimbóluma jellemzi.
Ahogyan a víz is mindig lefelé folyik, ennek a poomse-nak
a mozdulatai is egymásba folynak. Ez arra tanít meg bennünket,
hogy le tudjuk küzdeni a nehézségeket, ha van önbizalmunk.
Azokat a mozdulatokat, amelyeket e szerint a gondolat szerint építettek
fel, a hullámzó víz képét imitálóan
tervezték meg, ahol az elkülönülõ részeket
lépések kötik össze.
![](Kepek/taegeuk/t%206.jpg)
|
7.
CHIL JANG
A Chil Jang szimbóluma a hegy. A hegy szigorú
és mozdulatlan. Az embernek meg kell próbálnia elérni
ezt a biztonságot azáltal, hogy ha kell, tovább folytatja
tevékenységét, ha pedig pihenésre van szüksége,
akkor azt teszi. Megállás és folytatás; egyszer-egyszer
mindkettõre szükség van, annak érdekében,
hogy az ember elérjen valamit.
![](Kepek/taegeuk/t%207.jpg)
|
8.
PAL JANG
A nyolcadik és utolsó szimbólum a
földet jelképezi, amely minden élet forrása.
Minden a földbõl nõ ki és minden a földtõl
kapja az ennivalót és az energiát. A földben
láthatjuk az égi teremtõ erõt. A tanuló
számára a Pal Jang az utolsó állomása
a Dan minõsítés megszerzésének. Ebben
a poomse-ban megismételnek minden alapmozdulatot és tökéletesítik
azokat.
![](Kepek/taegeuk/t%208.jpg)
|
A
mester formagyakorlatok.
A
Koryo-tól az Ilyo-ig.
|
KORYO
(KOREA)
A Koryo (Korea) a régi koreai uralkodóház
neve (A.D. 918-1392). Az angol "Korea" szó a Koryo Uralkodóház
nevébõl származik. A Koryo hagyaték nagyon
fontos a koreai nép számára. Egyébként
a koreai nép nagy kitartást tanusított a mongolók
agressziójának ismétlõdõ leverésében,
akik abban az idõben folyamatosan verték le az akkoriban
ismert népeket. A Koryo férfiak szellemének a Taekwondo
mozgalomba történõ átültetése a
Koryo poomse. Következésképpen a Koryo poomse minden
egyes mozdulata azt az erõs meggyõzõdést és
akaratot mutatja, amellyel a Koryo férfiak a mongolokat kordában
tartották és ezért ez a poomse az ember önnevelõ
magatartásának, felel meg, amelynek során követheti
a meggyõzõdéses ember bölcsességét
és fel nem adó szellemét.
|
KEUMGANG
(GYÉMÁNT)
A Keumgang szó eredeti jelentése: "túl
kemény ahhoz, hogy eltörjék". A koreai nép
a koreai félsziget legszebb hegyét "Keumgangsan"-nak
nevezte el, amely a Taebaek lánchegységben helyezkedik el
a gyémántot, pedig az ismert anyagok közül "Keumgang-seok"-nak,
a legkeményebbnek tartja. Eszerint a Taekwondóban a Keumgang
a szellemi erõn alapuló mozgást jelenti, ami éppolyan
szép és fenséges, mint a Gyémánt Hegység
és éppolyan kemény és ellenálló,
mint a gyémánt. A gyakorlóvonalak formája
megfelel a hegységet jelentõ kínai betûnek.
A Keumgang poomse mozdulatsorozatának ezért olyan kemény
és a végtelenségig változásra képes
fenséges szellemet kell tükröznie, mint amilyen a hegyek
szelleme.
|
TAEBAEK
(HEGYSÉG)
A Koreáról szóló mitológiai
történet alapján az országot a mondabeli Dangoon
alapította meg elõször Taebaekban, a jelenlegi Baekdoo
Hegységben. A Baekdoo Hegység Korea legfenségesebb
és legmagasabb hegysége. Amint a látható,
a Taebaek poomse mozgási alapelveit a taebaek szóból
merítette, amely könnyût és a koreai nép
által szentnek tartottat jelent. A Baekdoo Hegységet Korea
szimbólumának tekintik. Ezért a fentiek alapján
a Taebaek poomse minden mozdulatát nemcsak pontosan és gyorsan,
hanem keményen és eltökélt akarattal kell végrehajtani.
|
PYONGWON
(SÍKSÁG)
Az emberi lény élettere a síkság.
A termékeny és hatalmas síkság biztosítja
számunkra az élelmet. Másrészt, a végtelenül
elnyúló nagy nyílt síkság azt a fenséges
érzést kelti bennünk, amely különbözik
mind egy hegység, mind a tenger-nyújtotta felemelõ
érzéstõl. A sík terület, amely bõséggel
és kecsességgel, valamint határtalan nagysággal
áldott, a Taekwondo-mozgásban a Pyongwon poomse (Síkság).
Ennek lényege a hatalmas síkság potenciális
erejében és rugalmasságában, valamint annak
fenséges szellemében rejlik.
|
SHIPJIN
(DECIMÁLIS)
A decimális rendszer a száz, az ezer, a millió,
a billió, stb. szabályos numerikus értékrendje.
Ebben az értelemben a 10-es az a szimbolikus szám, amely
vég nélküli fejlõdést és növekedést
jelent. De a növekedést mindig befolyásolja egy módszeres
és törvényszerû szabály. A Shipjin poomse
léte a decimális rendszer páratlan változatosságában
és törvényszerû fegyelmében gyökerezik.
A mozdulatok minden váltakozásánál stabilitásra
törekszenek. Ezt a poomse-ot a "10"-est formázó
kínai számjegy vonalának mentén kell végrehajtani.
|
JITAE
(FÖLD)
A keleti hit szerint minden élõlény
a földbõl jön ér oda is tér vissza. Valójában
a föld az élet kezdete és vége. Az élõlények
csakúgy, mint a föld természeti jelenségei fõként
a föld fordulataiból és alakjából származnak.
A Jitae poomse az a mozgás, amely a föld e tulajdonságait
és sajátosságait felhasználja. Ennek a poomse-nak
a kulcspontja azokban a mozdulatokban van, amelyek a visszatarthatatlanul
áradó energia és az erõs izmok harmóniájából
erednek, ugyanúgy, ahogyan a föld egyetemes intelligenciája
az életfenntartás nélküliségében
és erejében rejlik.
|
CHEONKWON
(ÉG)
A keleti népek már az õsidõktõl
fogva úgy hittek az égben és imádták
azt, mint a világegyetem és az emberi lények irányítóját.
Továbbá úgy gondolták, hogy a természetben
mindent az ég teremt és irányít. A végtelenül
nagy égbolt a halandó emberi lények szemében
titokzatos és mélyértelmû világnak tûnhet.
A Cheonkwon poomse olyan mozdulatokból áll, amelyek teli
vannak áhítatossággal és életerõvel,
mint amikor egy ember felnéz a földrõl az égre,
emlékeztetve egy olyan sasra, amely felszáll a magasba.
|
HANSOO
(VÍZ)
A vizet az élet forrásának tekintik.
A víz folyókat alkot, tengert képez, mindezt egyetlen
cseppjébõl. A víz lehet nyugodt, de vad is. Ezen
kívül a víz tökéletesen felveszi annak
a tartálynak a formáját, amelyben tárolják.
A Taekwondo mozdulatok a víz fenti természetét, folyékonyságát,
erejét és formálódását mutatják
be. Ez a Hansoo poomse. Ezért a Hansoo során olyan erõteljesen
és összehangolt formában kell támadni, mint
ahogyan azt a víz teszi.
|
ILYO
(EGYSÉGESSÉG)
A Buddhizmusban a lélek kultivációjának
állapota az Ilyo, amelyben a test és a lélek, én
(az alany) és te (a tárgy), a lélek és az
anyag egységet alkot. Ez azt jelenti, hogy az ember a tiszta szellem
állapotát a mélységes hitre alapozza, azaz
arra az állapotra, amikor az ember minden világi vágyától
megszabadul.
A Taekwondo végsõ eszményképe ebben az egységes
állapotban található meg. Ebben a lelkiállapotban
vagy "nirvánában" az ember felülkeredik a
saját egóján. A végsõ cél, amit
a Taekwondo el kíván érni, az valójában
egy olyan sportág, amelyben az ember koncentrál minden mozdulatra,
miközben elûz magától minden világi gondolatot
és aggodalmat.
|
Létezik
még egy a Taegeuknál régebbi formagyakorlat sorozat
is, a Palgwe, ami szintén 8 formagyakorlatból áll.
Azonban ezek nem szerepelnek a vizsgaanyagban.
|
|
Dunaharaszti
DH Mudo Sportegyesület, olimpiai WT Taekwondo, Tradicionális
koreai Hapkido, harcmûvészet és önvédelem,
Teljesítménytúrázás |